Person- og varebil / Hjulskift / Tekniske retningslinjer

Tekniske retningslinjer for hjulmontage for person- og varebiler

Denne side er senest opdateret den 2. november 2017. Åbn/gem siden som pdf
 
Generelt
Følg som udgangspunkt altid køretøjsproducentens anvisninger.
Ved daglig gentagne løft af hjul over 11 kg, skal der etableres arbejdsmiljømæssige foranstaltninger. Anvend f.eks. en hjulløfter eller anden lignende aflastning.

1. Kontroller at hjulene passer til bilen
At dækkene svarer til bilens tophastighed og akseltryk.
Eks. 205/55R16 91H
At fælgene passer til bilens data, herunder boltcirkel, nav og ET mål.
Eks. 6,5xJ16 5x112 (57) ET 50
Tjek eventuelt hjuldata med STRO bogen.

Vigtigt
Sørg for korrekt dæktryk.
Dæk med mest mønsterdybde skal monteres på bilens bagaksel, uanset om bilen er forhjuls- eller baghjulstrukket.

2. Centreringsringe
Kontroller at evt. centreringsringe til alufælge er ubeskadigede, passer til fælgen og centrerer på bilens nav.

3. Møtrikker og bolte
Kontroller at møtrikker eller hjulbolte er ubeskadigede og har rene anlægsflader.
Kontroller at gevindet passer og bolten har den rette længde, samt at gevindet i navet er rent, så bolten kan spændes til fuldt anlæg.
Vær specielt opmærksom på forskellen på rund- og stejlkonus, samt anvendelsen af bolte og møtrikker med støtteringe.

Eksempler:
 

Vigtigt
Anvend aldrig ”kobber-pasta” på hjulbolte og møtrikkers anlæg og anlægsflader på hjul/nav, da det kan løsne tilspændingsmomentet.
Ved smøring, smør kun de første 3-4 gevindriller med tynd syrefri olie.
Navreces smøres med metalfri pasta.

4. Rene anlægsflader
Anlægsfladerne skal være rene på såvel fælgen, som bilens nav.
Rustne og beskidte anlægsflader er en af de største årsager til at hjul løsner sig under kørsel. Urene anlægsflader kan samtidig forårsage kraftig dynamisk ubalance.
 
  

5. TPMS – Dæktryksovervågning
Direkte TPMS systemer: 
• Tjek altid batteristanden på sensorerne ved hjulskifte.
• Sørg for korrekt placering af hjul.
• Tjek at TPMS systemet er operativt.

Indirekte TPMS systemer:
• Husk at nulstille TPMS systemet ved hjulskifte.
• Tjek evt. med bilens instruktionsbog.
 
6. Tilspænding
Spænd hjulet ind over kryds med lavt moment eks. 40-50 Nm med batteri-, luft- eller krydsnøgle.
 


Sænk bilen til dækkene har friktions kontakt mod underlaget. Spænd derefter hjulene med en momentnøgle til korrekt tilspændingsmoment. Tilspænding skal foregå i et jævnt træk, til nøglen klikker.
 


• Anvend altid bilens originale tilspændingsmoment.
• Ved skift af alle 4 hjul: Start med venstre forhjul, slut med højre forhjul.
• Spænd altid på kryds på den enkelte fælg.
• Eftermonterede alufælge skal altid spændes med ekstra 10 Nm.
• Anvend kun momentstave hvor du er sikker på, at bolte og møtrikker kan finde fuldt anlæg, samt at møtrikspænderen har ”single” hammerværk.

Vigtigt
Det anbefales at tilspændingsmomentet kontrolleres efter senest 100 km.